7 grunner til at investoren sier nei

Gikk ikke møtet med den tenkte investoren slik du hadde håpet? Til tross for at du følte deg vel forberedt. Slik du ser det er din case solid og pitchen satt jo som et skudd? Men tydeligvis ikke – for det ble et nei. Hvorfor? For å finne noen av de vanligste årsakene får vi hjelp av Hedvig Öster, grunnlegger av People Equity.

Hedvig har blant annet vært globalt ansvarlig for talent aquisition på riskkapitolselskapet EQT. I den rollen deltok hun også i arbeidet med å utforme selskapets venture capital-strategi i forhold til mindre selskap. I dag driver hun sitt eget selskap People Equity, som hjelper med fra nyetablerte til børsnoterte selskap med å skape rett forutsetning for å vokse, samt at hun jobber med spørsmålet hvordan mer av den svenske risikokapitalen skal tilfalle selskap som er eid eller grunnlagt av kvinner.

Så, Hedvig, hva skal en tenke på før en gir seg ut og jager etter risikokapital?

-Det kommer veldig an på hvilken fase selskapet befinner seg i. Handler det om en startup er det sentrale spørsmålet om ideen er klar. Er den det, trenger du å være sikker på at den også er velformulert og testet. Det er en ting at du selv tror på potensialet, men du må også tørre å bevege deg ut av komfortsonen og teste den ut.

-En attraktiv startup har et team hvor kompetansen samsvarer med vekstmulighetene, som viser mangfold og hvor medarbeiderne komplementerer hverandre, sier Hedvig Öster.

Analyser kompetansebehovet

Til gründere av selskap som befinner seg i tidlig i utviklingen gir Hedvig Öster rådet om å nøye tenke gjennom hvilken kompetanse som mangler. «Hva er det jeg selv ikke kan?» blir da det relevante spørsmålet.

  • Er du sterk på den kommersielle siden, men svakere på den økonomiske siden, vil du sannsynligvis ha nytte av for eksempel en CFO-profil.. Samtidig er det farlig å stirre seg blind på kompetanseprofilen. Det er like viktig å se på individene som skal supplementere teamet. Hvilke personlige egenskaper og erfaringer bør de ha for å ikke bare fungere sammen, men også for å utfylle deg?

For investorer er akkurat personlige egenskaper vel så viktige som forretningsplaner, vekststrategier og visjoner. Trenden er at investorer i høyere grad investerer i mennesker enn i forretningsideer.

Har du det som kreves?

  • For å være klar til å risikere sine penger vil investoren kjenne seg sikker på at du er en person som har «grit» – altså at du er utholdende og klarer å håndtere motgang. Søker du risikokapital er det smart å være bevisst på hvordan du løfter frem dine styrker uten å nødvendigvis få et dirkete spørsmål om å presentere dem. Hvordan viser du at du kan ta imot tilbakemeldinger og å bli coachet? Investorer kommer troligvis ikke være veldig interesserte om de ikke tror at du kommer til å lytte, ta til deg ny informasjon og gjøre noe med den, sier Öster.

På den andre siden er det like viktig at investoren har egenskaper som passer den som søker kapital. Derfor er det klokt å gjøre en grundig research før en bestemmer seg for hvilke investorer en skal vende seg til.

  • Selv om det ikke er en ny venn du er ute etter kommer du og din finansmann ha behov for å bygge en god relasjon med gjensidig tillit. Mitt råd er at du tenker gjennom hvordan du ønsker at den relasjonen skal se ut, og ganske konkret hva du vil få ut av den. Befinner du deg i en fase der rådgivning og coaching er sentralt kan det ofte være bedre å sikte seg inn på engleinvestorer enn på aksjefond. Men uansett er det avgjørende at dere deler grunnleggende verdier.
  • 1. Din ide er ikke klar

    Det holder ikke å lage et produkt eller en tjeneste hjemme på papiret. Mange er altfor redde for å snakke om sin ide og teste den på andre. Men det er akkurat det du må tørre å gjøre. Snakk med potensielle brukere og samle inn deres feedback. Og sørg for at du har tallene som understøtter din forretningside.

  • 2. Du er ikke klar

    For å få en investor med på toget må du kunne vise at du har de personlige egenskaper som kreves for å virkeliggjøre ideen din. Investoren trenger gode svar på hvorfor du har evnen til å virkeliggjøre forretningsideen din.

  • 3. Ditt team er ikke komplett

    Det finnes kanskje kompetansehull som avskrekker. Kanskje savner det mangfold. Fler og fler aksjefond og investorer begynner å stille krav om diversifisering og inkludering. Kinnevik AB har for eksempel bestemt seg for å kun satse på selskap som har en strategi på det området når det handler om oppfølgingsinvesteringer.

  • 4. Pitchen din mangler struktur

    Sørg for å ha en god pitch som grunnlag. Dersom du ikke vet hvordan du skal gå til verks første gangen finnes det flere venture capital-fond og startup-forum som tilbyr gratis maler og templates. Noen ganger er den enkleste løsningen kun et googlesøk unna.

  • 5. Ideen din er ikke skalerbar

    Søker du risikokapital handler det ikke om å «bare» starte et selskap. Modellen må i de aller fleste tilfeller vise hvordan din startup skal generere rask tilvekst. Det skader ikke heller å ha tenkt nøye gjennom eventuelle exit-scenarier allerede på et tidlig tidspunkt.

  • 6. Investoren er feil for akkurat deg og din forretningside

    Kanskje har du vendt deg mot noen som er rettet mot andre bransjer eller markedssegment. Kanskje dere ikke deler det samme verdisynet. Gjør din research så godt det lar seg gjøre for å finne investorer med erfaring på akkurat dine utfordringer og din bransje.

  • 7. Du søker om et urimelig kapitaltilskudd i forhold til selskapets planer

    Da trenger du å tenke gjennom om selskapets størrelse og ambisjoner stemmer overens med   fasen selskapet befinner seg i. Det er ikke noe galt i å øke verdsettelsen litt, men sørg for å ikke overdriv og vis at du bruker pengene på ting som utgjør en forskjell. Og husk att du alltid gir opp noe når du søker kapital utenfra.