Skal du starte en ny bedrift trenger du fire ting: Talent, hardt arbeid, en god idé og litt flaks. Talent og hardt arbeid sier seg selv, og flaks må du ha med tanke på timing og en rekke andre faktorer. Men det viktigste er en god idé – noe ingen har tenkt på før. Kanskje noen har tenkt på det før og at det viste seg å være en dårlig idé. Eller kanskje ingen rett og slett har tenkt å det før.
Et klassisk sammenlikning med å starte en bedrift, er å bygge et hus. Du starter med grunnmuren og legger deretter til vegger, tak og setter inn interiøret. Det er ganske enkelt slik at uten en god grunnmur, vil alt annet bli svekket og forsøk på utbedringer vil bare forskyve problemet. For en ny bedrift er grunnmuren selve ideen.
La det bli lys!
Du trenger en idé og du trenger å realisere den. Mange gode ideer har endt på en lapp i en eller annen skuff. Å komme på noe nytt er åpenbart det vanskeligste, men alle vellykkete selskaper startet en gang med en enkel og god idé. Og med folk bak som evnet å sette den ut i livet. Ofte er ideen basert på å løse et konkret problem eller dekke et behov for en stor nok gruppe i markedet. Du må tenke på hva folk trenger og hva som ikke er blitt gjort før. Det kan hende at folk ikke vet at de trenger akkurat dette, men det blir åpenbart for dem at de faktisk gjør det, når de får det.
Veldig ofte er ideen ikke engang helt ny, men basert på noe som allerede finnes. Men den har tatt en ny og forbedret form som dekker nye og gamle behov.
Det er en rekke eksempler fra de siste årene, og ikke minst utviklingen av internett har ført til oppblomstringen av en masse nye selskaper med nye og levedyktige ideer. Airbnb og Uber er gode eksempler på ideer som dekker et behov som ingen egentlig hadde tenkt på at de hadde. Her hjemme er matkasser eller hjemkjøring av mat andre eksempler.
Utvikle ideen og tenk eksisterende teknologi. Hvis noe må utvikles helt fra bunn av kan det bli både kostbart og tidkrevende. Mange tjenester trenger kanskje ikke mer enn en enkel nettside med moduler som er hyllevare for bestilling og betaling.
Tenk på eksiterende tilbud som folk benytter i dag og hva som kan gjøres bedre. Vi handler i butikker, vi reiser til jobb eller andre steder, vi spiser og drikker, ser på tv, pynter oss, går til lege, tannlege og frisør, reiser på ferie og så videre og så videre.
Innovasjon – ikke oppfinnelser
Å etablere et nytt produkt eller tjeneste i markedet handler først og fremst å utvikle noe som allerede finns i en bedre og mer etterspurt retning, ikke å finne opp hjulet på nytt. Et eksempel fra virkeligheten er da en tysk produsent av elektriske apparater kjørte en god gammeldags «brainstorm» med en gruppe ansatte med tanke på produktutvikling. Stikkordet var ting som kunne kutte eller skjære. Så var det om å gjøre å komme på slike ting og skrive dem ned. Etter hvert kom «pisk» opp – og det skapte et helt nytt produkt. Nemlig kantklipperen, som jo benytter en form for pisk til å kutte gress der gressklipperen ikke kommer til.
Disruptiv innovasjon
Disruptiv innovasjon er i de siste 10-15 årene blitt en vanlig tilnærming til innovasjon. Disruptiv innovasjon er nyskapning som forstyrrer (disrupt) det eksisterende markedet ved å gjøre det gammeldags eller til og med overflødig. Begrepet beskriver innovasjoner som forbedrer et produkt eller en tjeneste på en overraskende og uforventet ny måte. Dette kan bety å senke prisen eller henvende seg til en ny gruppe forbrukere. Nyutviklingen vil som regel være enklere, mer praktisk, rimeligere og lettere tilgjengelig enn de etablerte produktene eller tjenestene. Netflix er et stjerneeksempel på en tjeneste som snudde flere markeder på hodet. FIlmutleie i butikk forsvant nærmest over natten, og TV-serier ble plutselig det helt store for både produsenter og skuespillere.
Eksterne ressurser
Her er et knippe lenker til nyttige sider.