Vet du nok om din nye samarbeidspartner?

Bruker du 10 minutter på proff.no kan du spare både penger og nerver. Å inngå et samarbeid med et nytt firma kan være en økonomisk risiko. Sikre deg mot ubehagelige overraskelser ved å sjekke ut din nye samarbeidspartner før den bindende kontrakten signeres.

Hos oss kan du enkelt søke opp det firmaet du ønsker å sjekke ved hjelp av firmanavn eller organisasjonsnummer. Når du har funnet det aktuelle firmaet vil du først få en oversikt over driftsinntekter, resultat før skatt, selskapsform, når det ble stiftet og antall ansatte.  Bedriftens nøkkeltall vises i form av et barometer som viser «sunnhetsgraden» på likviditet, lønnsomhet og soliditet, fra rødt til mørk grønn. Du vil også få tilgang til en oversikt tilbake i tid, samt en graf som vil vise driftsinntektene og eventuelt fall og stigning på denne over tid.

Alt dette er informasjon som vil gi deg en indikasjon på om dette firmaet drifter på en økonomiskforsvarlig måte. Bruker du et par minutter ekstra på å ta en ekstra titt på nøkkeltallene, kan du se om det er noen overraskelser tilbake i tid. Her kan alle tall trykkes på og slik vil man få en graf som viser deg den økonomiske historikken.

Det er ikke alt som er helt enkelt å se i tallene uten videre. Er det noe som skurrer, eller at du bare vil være ekstra sikker på de valgene du vurderer å ta, vil vi anbefale å benytte Proff Forvalt. Dette er en liten investering i god nattesøvn. Her vil du få oversikt over kredittvurdering, samt en risikoanalyse av den aktuelle bedriften. Har du litt tid før du skal inngå kontrakt, eller vil se bevegelsene i en bedrift over tid? Da kan du også abonnere på tjenesten bedriftsovervåkning, slik vil du få et varsel så fort det er endringer i bedriften som kan medføre at økonomien påvirkes. Alle våre kunder med en markedspakke, har allerede dette som del av sitt abonnement.

Vi kan selvsagt ikke garantere for de produkter og tjenester et firma kan tilby, men vi kan garantere at vi benytter de tallene som er rapportert inn til det offentlige av det aktuelle firmaet du vurderer å inngå et samarbeid med.

Hvordan du kan sikre at du handler kvalitet på produkter og tjenester er litt verre å finne ut av. I første omgang anbefaler vi et enkelt google-søk. Se så etter om det har kommet inn noen klager på Forbrukerrådet eller Forbrukertilsynet. Det kan også være lurt å se på bedriftens sosiale medier, om dette er aktuelt. Ligger det eksempelvis kundehenvendelser på Facebook? Av hvilken art er dette og
hva slags respons ble gitt? Et lite tips å tenke på; større firmaer har nok mottatt flere negative henvendelser. En negativ henvendelse av 100 000 kunder – mot en av 10 kunder er to veldig forskjellige størrelsesforhold. Ikke se deg helt blind på kommentarfeltene, men bruk litt skjønn også.